12 Mart 2011 Cumartesi

NOT ETTİKLERİM

İnsanların göreneklerini incelerken, onlarda bana güven verecek hiçbir şey bulamıyordum. Daha önce filozofların görüşleri arasında bulduğum kadar, değişiklik gözlemliyordum.

Öyle ki bundan çıkardığım en büyük yarar şu idi: bize çok garip ve gülünç gelen birçok şeyin genellikle öbür büyük halklarca benimsenmekten ve onaylanmaktan geri kalmadıklarını görerek, ancak örneklemeyle ve alışkıyla inandırılmış olduğum hiçbir şeye tam tamına inanmamayı öğreniyordum.

Böylece doğal ışığımızı karartabilen ve bizi doğruyu anlamaya daha az yatkın kılabilen pek çok yanlıştan kendimi yavaş yavaş kurtarıyordum. Ama dünyanın kitabında böyle incelemelerle ve birkaç deney kazanmaya uğraşmakla birkaç yıl geçirdikten sonra, bir gün kendi kendimi de incelemeye ve zihnimin tüm güçlerini izlemem gereken yolu seçmek için kullanmaya karar verdim. Bence bu benim için ülkeme ve kitaplarıma kapanıp kalmaktan çok daha yararlı oldu.


DESCARTES

(Yöntem Üzerine)

Hiç yorum yok: